Έστω και καθυστερημένα το θέμα των διοδίων σε Εγνατία και Ιόνια οδό έρχεται για συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Από την μεριά μας έχουμε κατά καιρούς καταθέσει τις απόψεις μας για το θέμα αυτό, που συνοψίζονται στα εξής:

  1. Οι οδικοί άξονες πρέπει να είναι ελεύθεροι χωρίς διόδια και επιβαρύνσεις για όλους τους πολίτες.
  2. Η λογική που διακηρύσσει ότι «ο χρήστης πληρώνει» όταν εφαρμόζεται σε βασικά κοινωνικά αγαθά, όπως η παιδεία, υγεία, ύδρευση, αποχέτευση, μετακίνηση (οδικοί άξονες ) είναι βαθιά ρατσιστική, φασιστικού τύπου που οδηγεί μια μικρή μειοψηφία «έχοντες και κατέχοντες» να απολαμβάνουν τις υπηρεσίες αυτές ενώ η μεγάλη εργαζόμενη πλειοψηφία οδηγείται σε ένα ιδιότυπο περιθώριο.
  3. Η συντήρηση των οδικών αξόνων είναι ευθύνη της πολιτείας μέσα από την φορολόγηση του κάθε πολίτη ανάλογα με τα εισοδήματα του και όχι μέσω των διοδίων που συνιστά οριζόντια φορομπηξία. Τα ίδια χρήματα πληρώνει ο μεροκαματιάρης και ο μισθωτός των 400€ με τον επιχειρηματία και τον εισοδηματία.

 

Τα ανωτέρω τα αναφέρουμε εισαγωγικά όχι για να συμφωνήσει το Περιφερειακό Συμβούλιο, κάτι τέτοιο ξέρουμε ότι είναι αδύνατον, αλλά για να τονίσουμε ότι σήμερα το πρόβλημα που παρουσιάζεται με τα διόδια ξεφεύγει από κάποιες δικές μας θέσεις, (που κάποιοι βέβαια τις θεωρούν υπερβολικές γιατί θίγουν συμφέροντα και παγιωμένες καταστάσεις).

Σήμερα το θέμα «διόδια» παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις καθώς οι εργαζόμενοι πλέον βιώνουν μια ιδιότυπη φυλακή στον τόπο τους.

Εργαζόμενοι που μετακινούνται για ένα μεροκάματο φτώχιας, αγρότες που είναι αναγκασμένοι να έρχονται στα αστικά κέντρα για υποθέσεις τους, εκπαιδευτικοί που μετακινούνται καθημερινά καλούνται να πληρώσουν έναν αβάστακτο φόρο για τα σημερινά δεδομένα των εισοδημάτων τους.

 

Ειδικότερα στην Εγνατία οδό που φτιάχτηκε και χρηματοδοτήθηκε σαν δημόσιο έργο η πρόκληση είναι ωμή.

Με τα σημερινά δεδομένα, τα σημερινά διόδια η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ όχι μόνο συντηρεί άριστα τον δρόμο, αλλά παρουσιάζει και κέρδη, πάνω από 300 εκ. ευρώ τα τελευταία 5 χρόνια. Αντί λοιπόν να μειωθούν τα διόδια αντισταθμίζοντας αυτά τα επί πλέον 300 εκ ευρώ, τα διόδια αυξάνονται.

Όλοι γνωρίζουμε και καλύτερα απ’ όλους οι Περιφερειακοί  Σύμβουλοι που είναι υποστηρικτές των μνημονίων είτε  αυτά φέρουν υπογραφή της ΝΔ, ΠΑΣΟΚ είτε του ΣΥΡΙΖΑ, ότι έχουμε μια «καραμπινάτη» πράξη υποτέλειας και προετοιμασίας της προίκας για τα τραπεζικά συμφέροντα στα οποία ετοιμάζεται να ξεπουληθεί ο δρόμος.

Στο θέμα λοιπόν των διοδίων στην Εγνατία οδό η θέση του Περιφερειακού Συμβουλίου πρέπει, κατά την άποψή μας, να είναι μία και μοναδική.

α. Να μην επιτρέψουμε να ξεπουληθεί ο δρόμος σε ιδιωτικά-τραπεζικά κερδοσκοπικά συμφέροντα.

β.  Να μην επιτρέψουμε να μπουν διόδια στο Δροσοχώρι.

γ. Να μειωθούν τα υπόλοιπα διόδια (όπως της Τύριας) σε πρώτη φάση αντισταθμίζοντας τα κέρδη της ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ.

 

Στα τρία αυτά αιτήματα πιστεύουμε ότι όχι μόνο δεν μπορεί να υπάρξει δεύτερη γνώμη, αλλά καλούμε το Περιφερειακό Συμβούλιο να μπει μπροστά στην διεκδίκηση αυτών των αιτημάτων.

Προτείνουμε το Περιφερειακό Συμβούλιο να οργανώσει σύσκεψη φορέων, Δήμων, Συλλόγων, πολιτών με σκοπό να συσταθεί μια Πανηπειρωτική Επιτροπή που θα έχει ευθύνη να υλοποιήσει τα τρία αυτά αιτήματα με την ενεργή βέβαια συμπαράσταση των πολιτών.

Στο θέμα αυτό είναι φανερό ότι αγωνιζόμαστε για το αυτονόητο, για το δίκαιο, για τη προστασία εθνικού εδάφους, για τα δικαιώματά μας και των παιδιών μας.

 

Τώρα, όσον αφορά την Ιόνια οδό, που μπορεί να πει κάποιος ότι πρέπει μέσω των διοδίων να αποπληρωθεί ο δρόμος, καθόσον έγινε και από ιδιωτικά κεφάλαια. Και εδώ μπαίνει για μας ένα μεγάλο ζήτημα του πώς κοστολογήθηκε αυτός ο δρόμος και πώς προέκυψε το ποσό αποπληρωμής. Έχουμε το παράδειγμα της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου που με βάση υπολογισμούς που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν και τους οποίους καταθέτουμε στα πρακτικά και αποτελούν μελέτη που συντάχθηκε με πρωτοβουλία Δημοτικής Παράταξης στην Πάτρα, το κόστος της γέφυρας έχει ήδη αποπληρωθεί σήμερα και πλέον συσσωρεύονται υπερκέρδη για τις τράπεζες και του ιδιώτες.

Από την μελέτη αυτή φαίνεται καθαρά η πλασματική υπερκοστολόγηση που έγινε στη κατασκευή της γέφυρας για προφανείς λόγους.

Είμαστε λοιπόν σίγουροι ότι με την διενέργεια ανεξάρτητου διαχειριστικού ελέγχου θα προκύψουν «λαβράκια» όσον αφορά την πλασματική κοστολόγηση του έργου της Ιονίας οδού και το φόρτωμα αυτού του πλασματικού κόστους σε βάρος των εργαζομένων μέσω των διοδίων.

Προτείνουμε λοιπόν το Περιφερειακό Συμβούλιο να συγκροτήσει Επιτροπή από έμπειρους οικονομολόγους και μηχανικούς και να φέρουν έκθεση πραγματικής εκτίμησης για το κόστος του έργου, την περίοδο αποπληρωμής και κατά συνέπεια τα αναλογούντα διόδια.

Αν το Περιφερειακό Συμβούλιο δεν ανταποκριθεί στα αυτονόητα, εμείς με τις όποιες δυνάμεις μας συμμετέχοντες ενεργά στην συσταθείσα επιτροπή για την κατάργηση των διοδίων, θα συνεχίζουμε την διεκδίκηση αυτών των αιτημάτων καλώντας φορείς, παρατάξεις, πολίτες να συμπαραταχθούν για μια ενωτική αγωνιστική διεκδίκηση των αιτημάτων αυτών.

Θα θέλαμε επίσης να κάνουμε κάποια σχόλια, για ορισμένες απόψεις που τις θεωρούμε υπεκφυγές και  διατυπώνονται «για να χρυσώσουν το χάπι» των διοδίων.

  1. Η καραμέλα για τάχα αναλογικά διόδια που πρέπει να εφαρμοστούν και ότι τα σημερινά δεν είναι αναλογικά. Αυτό είναι ένα μεγάλο ψέμα. Τα διόδια που έχουν θεσπιστεί και αυτά που θα θεσπισθούν βασίζονται στο Νόμο Σπίρτζη από τον Μάιο του 2017 με αναλογική χρέωση 0,03€/χλμ. Η χρέωση αυτή ισχύει κατά 99% και με την ολοκλήρωση της κατασκευής των πλευρικών διοδίων, σύντομα, θα έχει ισχύ 100%.
  2. Υπάρχει το επιχείρημα ότι ναι μεν υπάρχουν διόδια, αλλά οι οδικοί άξονες συμβάλλουν στην ανάπτυξη και όποιοι δεν έχουν χρήματα ας πάνε από το παλιό δίκτυο. Στην άποψη αυτή που πολλές φορές ακούστηκε από την πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου φαίνεται καθαρά πως θεωρούν την ανάπτυξη ορισμένες δυνάμεις. Ανάπτυξη σε όφελος λίγων «εχόντων και κατεχόντων» και σε βάρος των εργαζομένων.

Παράλληλα επιβεβαιώνονται οι θέσεις μας ότι οι οδικοί άξονες αυτοί σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν όχι για την καλυτέρευση της ζωής της εργαζόμενης πλειοψηφίας, αλλά για τα συμφέροντα μιας μειοψηφίας κεφαλαιοκρατών και για την διευκόλυνση της κίνησης των εμπορευμάτων του κεφαλαίου.

 

Ένα ακόμη σημαντικό θέμα που σχετίζεται άμεσα με την συζήτησή μας είναι τα πολύ ακριβά εισιτήρια που υπάρχουν στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη παρά την μείωση των χιλιομέτρων. Έχουμε το παράδοξο εάν δύο άτομα κάνουν το ταξίδι προς Αθήνα να είναι ποιο συμφέρουσα οικονομικά η χρήση ΙΧ αυτοκινήτου παρά να ταξιδέψουν με το ΚΤΕΛ.

Τα ΚΤΕΛ διατηρώντας μονοπωλιακό προνόμιο στην μεταφορά προκαλούν με τις ακριβές τιμές των εισιτηρίων.

Προτείνουμε να υπάρξει, τουλάχιστον σαν πρώτο βήμα,  όχληση-επιστολή του Περιφερειακού Συμβουλίου προς το ΚΤΕΛ απαιτώντας δραστικές μειώσεις τιμών στα εισιτήρια.

 

Τελειώνοντας, δοθείσης και της ευκαιρίας θα θέλαμε να καταγγείλουμε στο Περιφερειακό Συμβούλιο και κατ’ επέκταση στους Γιαννιώτες την ηθικά έκθετη συμπεριφορά του Προεδρείου ου Περιφερειακού Συμβουλίου να μην φέρνει για συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο το θέμα των ζωνών για τα εισιτήρια του Αστικού ΚΤΕΛ παρά την αίτησή μας.

Η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου έχει στοιχειώδη ηθική υποχρέωση να φέρει το θέμα καθόσον με δική τους ευθύνη χρόνια τώρα οι ζώνες του Αστικού ΚΤΕΛ καθορίστηκαν σε βάρος των εργαζομένων, παράνομα παρά την ισχύουσα νομοθεσία. Μια παρανομία που μεταφράζεται σε όφελος εκατομμυρίων ευρώ για μια ιδιωτική εταιρεία και ακριβό εισιτήριο για χιλιάδες φοιτητές και εργαζομένους.

Leave a Reply